23.06.2020
09.06.2020r.
W
1263 roku w Bolsenie, niedaleko Rzymu miało miejsce niezwykłe
wydarzenie. Mający wątpliwości w wierze ksiądz odprawiając Mszę
Św. podczas łamania hostii zauważył, jak na białe płótno
korporału zaczęła sączyć się krew. Dopiero wtedy papież Urban
IV wprowadził w Rzymie takie święto, a papież Jan XXII w XIV
wieku nakazał obchodzić je w całym Kościele. Do dziś korporał z
plamami krwi znajduje się w katedrze w Orvietto niedaleko Bolseny. W
Polsce po raz pierwszy święcono Boże Ciało w 1320 roku w diecezji
krakowskiej. Dopiero wiek XVI przyniósł tak bogate obchody z jakimi
spotykamy
się do dziś szczególnie na polskiej wsi.
02.06.2020r.
26.05.2020r.
Temat:
Jestem chrześcijaninem- utrwalenie wiadomości.
Nic nie
odsyłacie!!!
Cel:
- Utrwalenie najważniejszych treści z całego roku
- Wyrażenie wdzięczności za dar wiary.
Przebieg lekcji:
- Modlitwa: „Zdrowaś Mario…”
- Przypomnij sobie piosenkę Magdy Anioł „Don Bosco”. Ksiądz Bosco bardzo kochał Pana Jezusa i mocno w Niego wierzył.
- A teraz posłuchaj Roksany Węgiel, jak pięknie wyraża swoją wiarę w piosence „Jezus, najwyższe imię”. https://www.youtube.com/watch?v=3mL-TY2GSdA&list=RD3mL- TY2GSdA&start_radio=1
- Na koniec sprawdź się!!!
Życzę
Ci miłych i udanych wakacji.
Do
zobaczenia w piątej klasie!!!
09.06.2020r.
Temat:
Zaproszenie na ucztę-
uroczystość Bożego Ciała.
Cele
lekcji:
- ukazanie znaczenia dla chrześcijanina Najświętszego Sakramentu,
- przedstawienie symboliki Uroczystości Bożego Ciała,
- podziękowanie Bogu za Jego obecność w postaci chleba.
Przebieg
lekcji:
- Modlitwa –„ Zdrowaś Maryjo…”
- Proszę przeczytać tekst przypowieści o uczcie z ewangelii św. Łukasza.
Przypowieść
o uczcie Łk 14, 16- 24
14
16 Jezus
mu odpowiedział: «Pewien człowiek wyprawił wielką ucztę i
zaprosił wielu.
17 Kiedy
nadszedł czas uczty, posłał swego sługę, aby powiedział
zaproszonym: Przyjdźcie, bo już wszystko jest gotowe*.
18 Wtedy
zaczęli się wszyscy jednomyślnie wymawiać. Pierwszy kazał mu
powiedzieć: "Kupiłem pole, muszę wyjść, aby je obejrzeć;
proszę cię, uważaj mnie za usprawiedliwionego!"
19 Drugi
rzekł: "Kupiłem pięć par wołów i idę je wypróbować;
proszę cię, uważaj mnie za usprawiedliwionego!"
20 Jeszcze
inny rzekł: "Poślubiłem żonę i dlatego nie mogę przyjść".
21 Sługa
powrócił i oznajmił to swemu panu. Wtedy rozgniewany gospodarz
nakazał słudze: "Wyjdź co prędzej na ulice i zaułki miasta
i wprowadź tu ubogich, ułomnych, niewidomych i chromych!"
22 Sługa
oznajmił: "Panie, stało się, jak rozkazałeś, a jeszcze jest
miejsce".
23 Na
to pan rzekł do sługi: "Wyjdź na drogi i między opłotki i
zmuszaj do wejścia, aby mój dom był zapełniony.
24 Albowiem
powiadam wam: Żaden z owych ludzi, którzy byli zaproszeni, nie
skosztuje mojej uczty"».
Odpowiedz
na pytania.
- Co urządził pewien człowiek?2. Kogo zaprosił na ucztę?3. Co odpowiadali mu zaproszeni?4. Co zrobił wtedy gospodarz?5. Co powiedział o zaproszonych, którzy nie przyszli na ucztę?6. Jakie jest znaczenie tej przypowieści?7. Co dziś jest ucztą?8. Kto na nią zaprasza?9. Kim są zaproszeni?10.Jak powinniśmy odpowiedzieć na zaproszenie Jezusa?
- Jezusa eucharystycznego czcimy w czasie każdej Mszy Świętej, ale szczególnie w czasie Uroczystości Ciała i Krwi Chrystusa czyli BOŻEGO CIAŁA.
Hasła
związane tematycznie z Bożym Ciałem: (omówienie na Messengerze)
Procesja
, chorągwie, , chleb i wino, monstrancja, Eucharystia, Ostatnia
Wieczerza, dzwoneczki, cztery ołtarze, sypanie kwiatów, gałązki
brzozy, ozdabianie okien, dziękczynienie, czwartek.
Najważniejszy
moment
Mszy Świętej to: ( odgadnij odpowiedź na
learningapps)
https://learningapps.org/11002066
Nic mi nie
odsyłacie.
Rozmawiamy w
czasie lekcji.
Modlitwa na
koniec: Akt miłości:
Boże choć Cię nie pojmuję, jednak nad wszystko miłuję. Nad
wszystko co jest stworzone, boś ty dobro niestworzone. Amen.
02.06.2020r.
Temat:
Uroczystość Zesłania Ducha Świętego.
Nic nie
przepisuj! Przeczytaj lekcję i wykonaj zadanie!
Cel
lekcji:
- Przedstawienie sceny biblijnej o zesłaniu Ducha Świętego na apostołów.
- Ukazanie roli Ducha Świętego w życiu chrześcijanina
- Uwrażliwienie na moc Ducha Świętego , poprzez modlitwę do niego.
Przebieg
lekcji:
- Modlitwa do Ducha Świętego: Duchu Święty, który oświecasz serca i umysły nasze, dodaj nam ochoty i zdolności, aby ta nauka była dla nas z pożytkiem doczesnym i wiecznym. Przez Chrystusa Pana naszego Amen.
- Przeczytaj:
W
niedzielę wspominaliśmy wielkie święto chrześcijańskie Zesłanie
Ducha Świętego. Od Wielkanocy minęło 50 dni, dlatego to święto
nazywamy Pięćdziesiątnicą, ale także nazywamy Zielonymi
Światkami. Dlatego że jest to święto życia i nadziei.
- Jak to było na początku. O tym wydarzeniu biblijnym opowiada św. Łukasz w Dziejach Apostolskich. Dz 2, 1- 13
Wysłuchaj
komentarz Gienka
Washable.
4. Podsumujmy
wypowiedź Gienka:
- Duch Święty zstąpił na apostołów pod postaciami:
OGIEŃ=
światło Chrystusa, ciepło, miłość
WIATR=
siła Ducha Świętego
OBCE JĘZYKI
=potrzebne do głoszenia Ducha Świętego
b. Duch
Święty dał apostołom 7
darów: mądrość,
rozum, rada, męstwo, pobożność, umiejętność, bojaźń boża.
c. Apostołowie
na Ducha Świętego czekali długo, my otrzymaliśmy Go na chrzcie.
5. Po
co mi Duch Święty, skoro go nie widzę?
Bez
Ducha Świętego nie przyjąłbyś Komunii Świętej, bez Ducha
Świętego nie wymówiłbyś słowa
Jezus i nie
powiedziałbyś, że Jezus
to twój Pan.
Robert
Lewandowski o swojej wierze.
TAK WŁAŚNIE
DZIAŁA DUCH ŚWIĘTY!
6. Quizy
o Duchu Świętym
7. OBOWIĄZKOWO ODEŚLIJ
MI JEDEN WYKONANY QUIZ!
Postaraj
się wykonać to zadanie jeszcze dzisiaj!
Ostateczny
termin do piątku!
8. Pomódl
się o jeden dar Ducha Świętego np. o mądrość.
26.05.2020r.
Temat: 100
lecie urodzin Jana Pawła II – konkurs wiedzy o życiu papieża.
Cel:
- utrwalenie wiedzy na temat życia i działalności papieża Jana Pawła II,
- zachęcenie do modlitwy do św. Jana Pawła II, szczególnie za swoje rodziny.
Nic
nie przepisujecie.
- Przebieg lekcji:
- Modlitwa do św. Jana Pawła II za swoją rodzinę.
- Przygotowanie do konkursu
- Rozgrzewka
- Herb papieża Jana Pawła II – przypatrz się symbolom: klucze-symbol przewodzenia Kościołowi, krzyż- Jezus , litera M – Maryja, stuła- kapłaństwo.
- Flaga papieża: kolory- żółty i biały.
- Czaplinek i papież. ( pomnik papieża nad j. Drawsko, spływ kajakowy rzeką Drawą, dom przy ul. Długiej koło Biedronki, gdzie w latach 50 tych przebywał Karol Wojtyła).
W czasie lekcji wyślę
zdjęcie 10 pytań na Messenger.
Odsyłacie
mi na pocztę tylko
odpowiedzi.
Kto wyśle, chociaż 5 dobrych
odpowiedzi , otrzyma 5.
Trzy osoby
pierwsze, które zdobędą najwięcej punktów,
otrzymają drobny
upominek.
19.05.2020
Temat: 100
-lecie urodzin Jana Pawła II.
Cele:
- Przybliżenie postaci św. Jana Pawła II -wielkiego Polaka, w stuletnią rocznicę jego urodzin,
- Zapoznanie z wydarzeniami z życia św. Jana Pawła II.
18
maja 1920 roku – 18 maja 2020
100
lat
Dzisiaj nic
nie przepisujecie i nie odsyłacie mi żadnego zadania.
Czytacie
uważnie lekcję i wykonujecie quizy.
Napisz tylko:
zapoznałem się z lekcją na pocztę lub na Messenger.
marpolagnieszka@gmail.com
Na następnej lekcji
będzie konkurs o życiu i działalności Papieża Jana Pawła II,
w
rocznicę jego urodzin.
Będzie to konkurs z nagrodami rzeczowymi.
Pytania bądź zadania
będą z tej lekcji.
Przebieg
lekcji:
- Modlitwa „Zdrowaś Maryjo…”
- Obejrzyj krótką prezentację o życiu Jana Pawła II
- Proponuję Ci kilka wirtualnych wycieczek po życiu Papieża Polaka Jana Pawła II
- Otwórz link, klikaj na cyfry, będą dodatkowe informacje, filmiki, zdjęcia. ( Baw się tym!)
- Barka to była ulubiona piosenka Jana Pawła II. Posłuchaj, wykonuje ją Krzysztof Krawczyk.
Część
druga lekcji o Janie Pawle II odbędzie się za tydzień.
12.05.2020
Nic nie
przepisujecie. Uważnie czytacie i
wykonujecie polecenia!!!
Dzisiaj nic
mi nie odsyłacie!
Temat: Kochamy i czcimy
Matkę Bożą.
Cele:
- Przedstawienie form uczczenia Najświętszej Maryi Panny- Królowej Polski,
- Zachęcenie do modlitwy do Matki Bożej, szczególnie w miesiącu maju.
Przebieg
lekcji:
- Modlitwa „Zdrowaś Maryjo” za swoją mamę.
- Przeczytaj i zaznacz, jak możemy uczcić Matkę Bożą?
- Pieśni
- Obrazki
- Kapliczki
- Litanie
- Święta maryjne
- Droga krzyżowa
- Sanktuaria czyli kościoły
- Spowiedź i inne sakramenty
- Pielgrzymki
- Ucałowanie krzyża
- Jednym z ważniejszych świąt Maryjnych jest obchodzone w Polsce 3 maja. Jest to święto Najświętszej Maryi Panny Królowej Polski, inaczej Matki Bożej Częstochowskiej.
To
jest właśnie ten obraz, przedstawiający Maryję- Królową Polski,
inaczej Czarną Madonnę.
Ten
obraz znajduje się w sanktuarium (kościele) na Jasnej Górze w
Częstochowie.
- Rozwiąż dwa quizy o Matce Bożej.
- W maju ludzie spotykają się w kościele, przy krzyżach, kapliczkach i śpiewają litanię – piękną pieśń do Maryi. Takie spotkanie nazywamy „majówką”.
- Posłuchaj piosenki. To będzie nasza modlitwa do Maryi.
„Mama
kocha, mama wie”.
05.05.2020
Temat:
Uczynki miłosierdzia cz.2
Nic
nie przepisujecie! Uważnie czytacie i wykonujecie polecenia!
Cele
:
-
uczeń rozumie, że Pan Jezus jest obecny w każdym człowieku, także
w bezdomnym i nie chcianym;
-
uczeń potrafi opisać najważniejsze wydarzenia z życia św.
Franciszka z Asyżu oraz określić cechy, które posiada osoba
święta;
-
uczeń dostrzega konieczność nawrócenia i służy osobom
potrzebującym pomocy.
Przebieg
lekcji:
- Modlitwa „ Zdrowaś Maryjo” za służbę zdrowia.
- Na ostatniej lekcji, przedstawiłam Wam uczynki miłosierdzia co do ciała oraz co do duszy.
Przeczytaliście
także przypowieść o Miłosiernym Samarytaninie, który pomógł
człowiekowi pobitemu, opatrzył jego rany i zaopiekował się nim.
- Dzisiaj o postaci św. Franciszka z Asyżu , o którym możemy śmiało powiedzieć że był wiernym świadkiem miłosierdzia. Pomagał ludziom, a jego dewizą było zdanie
„POKÓJ I
DOBRO”
- Proszę obejrzeć filmiki o św. Franciszku z Asyżu i zaznaczyć dobre odpowiedzi w teście. Następnie proszę odesłać mi test lub same rozwiązanie np. 1. A 2 B itd.
Test o św. Franciszku
z Asyżu
- Kim miał zostać Franciszek, gdy dorośnie:
- kupcem
- szewcem
- podróżnikiem
- Franciszek usłyszał głos Pana Boga i:
- poszedł do kościoła
- został biskupem
- zostawił swoje piękne szaty i żył jak żebrak
- Jak działał św. Franciszek:
- budował świątynie
- pomagał chorym i biednym
- prowadził sklepy
- Św. Franciszek chwalił Pana Boga przez:
- budowanie kościołów
- przyrodę, ptaki i zwierzęta
- pielgrzymki
- Św. Franciszek z Asyżu mówił, że trzeba pokazać ludziom:
- Jak się leczy chorych
- Jak się modlić
- Jak czynić pokój i dobro
Życzę Ci, żebyś zawsze
był dobry. Dobro to
bardzo ważna wartość!!!
Odpowiedzi odeślij na
marpolagnieszka@gmail.com
Punktacja
5 odpowiedzi dobrych -bdb
4odpowiedzi dobre- db
3 odpowiedzi dobre-dst
2-1 odpowiedzi dobre
-dop.
28.04.2020
Temat:
Uczynki miłosierdzia. Cz. I
Nic
nie przepisuj!!! Uważnie czytaj!
Cel
lekcji:
- Zapoznanie z uczynkami miłosierdzia wg katechizmu
- Zapoznanie z postacią św. Ojca Alberta Chmielowskiego – ojca miłosierdzia.
- Uwrażliwienie na dobro i pomoc drugiemu człowiekowi.
Przebieg
lekcji:
- Modlitwa „Zdrowaś Maryjo…”
- Przeczytaj:
Przypowieść
o Miłosiernym Samarytaninie.
Jezus (…) rzekł: «Pewien człowiek schodził
z
Jeruzalem do Jerycha i wpadł w ręce zbójców.
Ci
nie tylko go obdarli, lecz jeszcze rany mu zadali
i
zostawiwszy na pół umarłego, odeszli.
Przypadkiem
przechodził tą drogą pewien kapłan;
zobaczył
go i minął. Tak samo lewita,
gdy
przyszedł na to miejsce i zobaczył go, minął.
Pewien
zaś Samarytanin, wędrując, przyszedł również na to miejsce. Gdy
go zobaczył, wzruszył się głęboko: podszedł do niego i opatrzył
mu rany, zalewając je oliwą
i
winem; potem wsadził go na swoje bydlę, zawiózł
do
gospody i pielęgnował go. Łk 10, 30-34
Wszystko,
co uczyniliście jednemu z tych braci moich najmniejszych, Mnieście
uczynili. Mt 25, 40
- Wysłuchaj teraz piosenki, która opowiada powyższą przypowieść.
4. W
katechizmie mamy wymienione uczynki miłosierdzia względem
ciała
i duszy.
Uczynki
miłosierdzia względem ciała
1.
Głodnych nakarmić.
2.
Spragnionych napoić.
3.
Nagich przyodziać.
4.
Podróżnych w dom przyjąć.
5.
Więźniów pocieszać.
6.
Chorych nawiedzać.
7.
Umarłych pogrzebać.
Uczynki
miłosierdzia względem duszy
1.
Grzeszących upominać.
2.
Nieumiejętnych pouczać.
3.
Wątpiącym dobrze radzić.
4.
Strapionych pocieszać.
5.
Krzywdy cierpliwie znosić.
6.
Urazy chętnie darować.
7.
Modlić się za żywych i umarłych.
5. Utrwal
te uczynki.
Dzisiaj nic mi nie
odsyłacie!
Bądź jak Miłosierny
Samarytanin!
21.04. 2020
Witam
Wszystkich serdecznie!!!
Proszę o
zaległe prace! ( nic
nie przepisuj! czytaj uważnie!!!)
Temat:
Niedziela Miłosierdzia Bożego.
Cel:
- przedstawienie postaci św. s. Faustyny Kowalskiej,
- ukazanie przesłania Bożego Miłosierdzia,
- zachęcenie do modlitwy do Bożego Miłosierdzia, szczególnie za grzeszników.
Przebieg
lekcji: ( nic nie
przepisuj! Czytaj uważnie!!!)
- Modlitwa za służbę zdrowia: Zdrowaś Mario…..
- Przeczytaj:
Jesteśmy
w radosnym czasie wielkanocnym. Chrystus zmartwychwstał.
W
pierwszą niedzielę po Wielkanocy
( to było dwa dni temu)świętujemy Boże Miłosierdzie oraz modlimy
się o nie, przez wstawiennictwo św. Faustyny Kowalskiej.
- Kim ona była?
https://www.youtube.com/watch?v=ZrMBAP9gtlA
( kliknij myszą na link,
przytrzymaj klawisz ctrl i kliknij myszką)
przytrzymaj klawisz ctrl i kliknij myszką)
- Siostra Faustyna Kowalska naprawdę miała na imię Helena. Urodziła się ponad 100 lat temu w małej wiosce Głogowiec pod Koninem w 1905 roku.
Wstąpiła
do Zakonu Matki Bożej
Miłosierdzia w
Warszawie. Objawiał jej się Pana Jezus i przekazywał wieści o
Bożym Miłosierdziu. Siostra spisywała to w Dzienniczku.
Za jej sprawą namalowano obraz Jezusa. Wyglądał on tak:
Pod
obrazem miał widnieć napis Jezu,
ufam Tobie! Pan Jezus
poprosił św. Faustynę, aby modliła się modlitwą do Bożego
Miłosierdzia – Koronką.
S.
Faustyna Kowalska zmarła mając zaledwie 33
lata i jest pochowana w sanktuarium Bożego Miłosierdzia w Krakowie
-Łagiewnikach.
- Rozwiąż „Milionerów” o s. Faustynie. Jak dojdziesz do „miliona”, zrób zdjęcie ekranu i wyślij na moją pocztę marpolagnieszka@gmail.com.
Dostaniesz
5.
- Jeżeli nie poradzisz sobie z quizem, to odpowiedz na trzy pytania:
- Co symbolizują dwa promienie: czerwony i niebieski, wypływające z serca Jezusa?
- Co Pan Jezus robi prawą ręką?
- Jaki napis jest pod obrazem Jezusa?
Jak zrobisz
dwa zadania, otrzymujesz dwie piątki. Obowiązkowo
zrób jedno zadanie.
- Na koniec pomódl się słowami: Jezu, ufam Tobie! Powtórz trzy razy.
04.07.2020r.
Witam
Wszystkich!
Temat :
Co to jest Triduum Paschalne?
Cel:
zapoznanie z wydarzeniami Wielkiego Czwartku, Wielkiego Piątku i
Wielkiej Soboty, wyrażenie wdzięczności za zbawienie i dar nieba.
Przebieg
lekcji.
- Odmów modlitwę do Matki Bożej ( Zdrowaś Maryjo….)
- Przeczytaj wyjaśnienia. ( nic nie przepisujemy)
Triduum
– to 3 dni
Paschalne-
związane z wydarzeniami przed zmartwychwstaniem Jezusa
Trzy
dni przed Wielkanocą to Wielki
Czwartek, Wielki Piątek i Wielka Sobota.
- Przeczytaj krótkie informacje o Triduum Paschalnym:
W
Wielki Czwartek Pan Jezus spożył z uczniami Ostatnią
Wieczerzę, w czasie
której ustanowił sakrament eucharystii i kapłaństwa. Tuż po niej
modlił się w Ogrodzie Oliwnym i został pojmany przez żołnierzy.
( nie przepisuj)
- Zagraj w Milionerów-o Wielki Poście ( najedź myszką na link, przytrzymaj klawisz ctrl i kliknij myszką)
- Wielki Piątek to pamiątka męki i śmierci Pana Jezusa.
- Rozwiąż zadanie: ( najedź myszką na link, przytrzymaj klawisz ctrl i kliknij)
- Wielka Sobota to święcenie pokarmów, czuwanie przy Grobie Pańskim i uroczysta wieczorna msza. W tym roku to rodzice pobłogosławią pokarmy w czasie śniadania wielkanocnego.
- Rozwiąż:
https://learningapps.org/1436619
( najedź myszką na link, przytrzymaj klawisz ctrl i kliknij)
Bardzo serdecznie Was witam!
- Przepisz datę, temat i cele lekcji.
- Czytaj polecenia.
Data: 31.03.2020 r.
Temat: „ Hosanna, Hosanna”- Niedziela Palmowa.
Cel: zapoznanie z symboliką Niedzieli Palmowej, uświadomienie, że każdy z nas może uznać Jezusa jako swojego Króla.
- Odmów „Ojcze nasz”, łącząc się z Ojcem Świętym
- Przeczytaj poniższy tekst z ewangelii.
- Następnie najedź myszką na link, przytrzymaj klawisz ctrl i kliknij myszką.
- Obejrzyj scenę Uroczystego wjazdu do Jerozolimy.
- Niedziela Palmowa rozpoczyna Wielki Tydzień w Kościele, bezpośrednie przygotowanie do Wielkanocy. Wspominamy wtedy radosny wjazd Jezusa do Jerozolimy. Jezus witany był przez ludzi okrzykami : Hosanna!!! oraz gałązkami palmowymi. My też na pamiątkę tego wydarzenia przynosimy swoje palmy, śpiewamy Hosanna i machamy palmami. W ten sposób wyrażamy, że Jezus jest naszym Królem. (nie przepisuj)
Uroczysty wjazd do Jerozolimy
1 Gdy się zbliżali do Jerozolimy, do Betfage i Betanii na Górze Oliwnej, posłał dwóch spośród swoich uczniów 2 i rzekł im: «Idźcie do wsi, która jest przed wami, a zaraz przy wejściu do niej znajdziecie uwiązane oślę, którego jeszcze żaden człowiek nie dosiadał. Odwiążcie je i przyprowadźcie tutaj. 3 A gdyby was kto pytał, dlaczego to robicie, powiedzcie: Pan go potrzebuje i zaraz odeśle je tu z powrotem». 4 Poszli i znaleźli oślę przywiązane do drzwi z zewnątrz, na ulicy. Odwiązali je, 5 a niektórzy ze stojących tam pytali ich: «Cóż to ma znaczyć, że odwiązujecie oślę?» 6 Oni zaś odpowiedzieli im tak, jak Jezus polecił. I pozwolili im. 7 Przyprowadzili więc oślę do Jezusa i zarzucili na nie swe płaszcze, a On wsiadł na nie. 8 Wielu zaś słało swe płaszcze na drodze, a inni gałązki ścięte na polach. 9 Ci zaś, którzy Go poprzedzali i którzy szli za Nim, wołali:
«Hosanna!
Błogosławiony Ten, który przychodzi w imię Pańskie.10 Błogosławione królestwo ojca naszego, Dawida, które nadchodzi.
Hosanna na wysokościach!»11 Tak przybył do Jerozolimy i wszedł do świątyni. Obejrzał wszystko, a że pora była już późna, wyszedł razem z Dwunastoma do Betanii.
Praca samodzielna
- Narysuj w zeszycie swoją kolorową palmę wielkanocną.
- Pod obrazkiem napisz wyjaśnienie słowa Hosanna.
- Zrób zdjęcie pracy, podpisz ją i wyślij na mój email marpolagnieszka@gmail.com
Pozdrawiam serdecznie
Wasza pani od religii- p. Agnieszka
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz