INFORMATYKA

24.06.2020
Bezpieczne wakacje w sieci
Latem komputer tradycyjnie idzie w odstawkę - jednak nie do końca. W okresie wakacyjnym komputery są używane najczęściej w celach rozrywkowych. Cyberprzestępcy zawsze wykorzystują wakacyjne rozluźnienie, aby zdobyć kolejne ofiary i uzyskać dodatkowe profity ze swoich działań. Jak chronić komputer?
  1. Zwracaj szczególną uwagę na e-maile, które otrzymujesz
  2. Pobieraj najnowsze aktualizacje
  3. Nie wszystko podawaj w sieci
  4. Bądź ostrożny, jeżeli korzystasz z publicznego komputera
  5. Nie ufaj obcym


Odpocznij od komputera, ale nie tak…..





10.06
Temat: Scratch – rysuj z mruczkiem
Cele lekcji:
-dowiesz się jak rysować na scenie
-dowiesz się jak zmieniać kolor pisaka

Zad. 1
Otwórz dowolną przeglądarkę internetową np. Google i wpisz te dane: scratch.mit.edu
Wybierz pierwszy wynik wyszukania oraz kliknij w ten adres:




Otworzy się Scratch w wersji on-line, następnie kliknij zakładkę STWÓRZ lub Tworzenie projektu. Pojawi się strona startowa w Scratchu, zamknij samouczek i jeśli nie masz języka polskiego, to go ustaw.


Każdy duszek w środowisku Scratch potrafi rysować. Służy do tego pisak, który można opuścić lub podnieść. Gdy pisak jest opuszczony, rysuje podczas przemieszczania się duszka po scenie. Istnieją bloki odpowiadające za rysowanie. Trzeba je odszukać. Patrz wskazówka poniżej.


POJAWI SIĘ PULPIT z ROZSZERZENIAMI – WYBIERZ PIÓRO


Zad. 2 ZABAWA z TĘCZĄ
Ułóż skrypt, w którym po naciśnięciu klawisza C duszek rysuje na scenie tęczową kreskę.



Popatrz na wynik tego programowania, co zrobił Duszek?


Zad.3 Rysowanie figur geometrycznych. Kwadrat i trójkąt.
Obejrzyj filmik (link podaję poniżej) i spróbuj narysować dowolne figury geometryczne. Powodzenia!


Zadania, które wam podałam są ćwiczeniowe, ale chętni mogą się pochwalić wynikami swojej pracy!



 03.06.2020

Temat: Co to jest Scratch?

Cele lekcji:
-dowiesz się, jak korzystać z programu Scratch w wersji on-line
-dowiesz się, jak wygląda przykładowy interfejs nowego projektu w Scratch.

Zadanie1.
Otwórz dowolną przeglądarkę internetową np. Google i wpisz te dane: scratch.mit.edu

Wybierz pierwszy wynik wyszukania oraz kliknij w ten adres:




Otworzy się Scratch w wersji on-line, następnie kliknij zakładkę STWÓRZ lub Tworzenie projektu:




Pojawi się strona startowa w Scratchu, zamknij samouczek i jeśli nie masz języka polskiego to go ustaw.



Zanim zaczniesz zabawę w programowanie, obejrzyj te filmiki:

https://www.youtube.com/watch?v=T-l4n4p7g6I&t=15s
https://www.youtube.com/watch?v=pRsGUi9KqBg
https://www.youtube.com/watch?v=J2yYu7CEHt0&t=351s

Na podstawie obejrzanych mini kursów możesz stworzyć prosty program, w którym Twój duszek się porusza lub zmienia kolor. 
Spróbuj się troszkę pobawić.

Dzisiaj nic nie wysyłacie, tylko zapoznajecie się z nowym programem!




20 maja


Temat: Jak sobie radzić z agresją w sieci?

     Internet to przestrzeń wielu możliwości, zarówno jeśli chodzi o zdobywanie informacji, jak i komunikację. Zdarza się jednak, że ta ostatnia nie przebiega zgodnie z regułami kultury i życzliwej współpracy. Anonimowość w sieci sprawia, że niektórzy formułują swoje komunikaty w sposób agresywny. Warto zatem wiedzieć, jak wyrażać swoje zdanie w Internecie i reagować na ewentualne przejawy agresji w sieci. 

Czym się różni język szakala od języka żyrafy?
Odtwórz film

Możesz zadać sobie takie pytania:

Symbolem jakiego sposobu komunikowania jest szakal?

Jaki sposób komunikowania symbolizuje żyrafa?

Co jest najlepszym lekarstwem na hejt w sieci?

Co to znaczy, że można porozumiewać się bez przemocy?



Przemyśl i odpowiedz sobie

Którą ze znanych osób cenisz?
Czyje działania w Internecie śledzisz?
Wyszukaj agresywny komentarz pod nagraniem wybranej przez siebie osoby i sformułuj odpowiedź do autora.

Pamiętaj o tym, żeby nie odpowiadać agresją na agresję, ale jasno zareagować na obraźliwy ton komentarza i wyrazić swoją niezgodę na ten sposób komunikacji. 



06.05. 2020
13.05.2020
(temat na 2 tygodnie)

TEMAT: Czy znasz ikony programów?
Dowiesz się, jak;
  • Rozpoznawać różne rodzaje ikon
  • Tworzyć własną ikonę.
Na ekranie monitora widzisz wiele znaczków, które coś przedstawiają. To są właśnie ikony. Ikony przydają się do rozróżniania programów i dokumentów. Ich najważniejsze rodzaje dobrze widać na przykładzie edytora Word:



Ikona programu zazwyczaj jest tylko jedna, a skrótów do tego programu może być dużo. Można je utworzyć we wszystkich wygodnych dla ciebie miejscach – na pulpicie lub we własnych folderach.
Obejrzyj przedstawione poniżej w tabeli ikony dokumentów – plików utworzonych w różnych programach . Często mają postać „kartki” oznaczonej symbolem program:


Rozszerzenie – co to takiego?
Ikony są wyświetlane przez system na podstawie dodatku do nazwy dokumentu. Ten dodatek to rozszerzenie. W powyższej tabelce rozszerzenia zostały zapisane pomarańczową czcionką nad ikonami. Ikony mogą się nieco różnić w kolejnych wersjach systemu Windows. Podczas zapisywania dokumentu program dodaje do jego nazwy „swoje” rozszerzenie, by rozpoznać ten plik podczas odczytywania.


Twoja ikona
Utwórz swój rysunek – ikonę zawierającą Twoje inicjały (inicjały to pierwsze litery imienia i nazwiska). Narysuj w edytorze Paint mały obrazek o wymiarach: 32×32 piksele i zapisz go jako np.: moja_ikona.jpg
Na podsumowanie wejdź na podaną niżej stronę i rozwiąż qwiz, podsumowanie na końcu sfotografuj i wyślij.


INFORMATYKA - na 2 godziny lekcyjne

29.04.2020
22.04. 2020
TEMAT: Sprawdź słówko.

Celem jest utrwalenie umiejętności formatowania tabeli i jej zawartości oraz wyszukiwania słówek obcojęzycznych
Przygotujesz ilustrowany słownik języka angielskiego według instrukcji.
  1. Wstaw tabelę - 5 kolumn na około 16 słówek, może być więcej, na każdą literę alfabetu (oczywiście nie na samogłoskę ą lub ę)

Lp
Litera alfabetu
Słówko
po angielsku
Słówko po polsku
Obrazek

A
Apple
Jabłko



















  1. Wybieracie 16 rzeczowników, mogą być nazwy zwierząt lub roślin, wpisujecie w czwartą kolumnę po polsku.

  2. Tłumaczycie każde słowo i wpisujecie w trzecią kolumnę, można w Wordzie otworzyć zakładkę Recenzja i Przetłumacz lub słownik w Internecie
  3. Aby wstawić obrazek wybierz wstawianie, obiekt clipart lub zdjęcie z Internetu
  4. Sformatuj tabelkę (nadaj prawidłowy i estetyczny wygląd), słówka w komórkach wyśrodkuj, obrazek nie dotyka krawędzi i jest odpowiedniej wielkości. Rozmiar i rodzaj czcionki dowolny, obramowanie również.

Powodzenia
Prace proszę wysłać po upływie 2 tygodni


 (15 – 21 kwietnia)
Temat: Goście mile widziani.

Uczeń potrafi korzystać z programu Microsoft Word przygotowując zaproszenie na imprezę szkolną.
Dzisiaj przygotowujemy zaproszenie na imprezę klasową (andrzejki, bal karnawałowy, walentynki itp.) w odpowiedniej formie.
  1. Ustawienie strony:
  • układ strony (trzecia zakładka na górnym pasku), orientacja pionowa
  1. Ozdobny napis w edytorze tekstu:
  • kliknij na pasku zakładkę: „Wstawianie”, „WordArt”, Wpisz wyraz: „Zaproszenie” i zatwierdź tekst kliknięciem przycisku „OK”
  1. Wstaw tekst zaproszenia:
  • musi zawierać: dane osoby – kogo zapraszamy, na co, kiedy i gdzie
  1. Wstaw ilustracje:
  • mogą być gotowe cliparty, z internetu lub samodzielnie narysowane
  • aby swobodnie przesuwać obrazki wybierz układ ramki
  • Znak wodny dla chętnych - aby wstawić znak wodny, kliknij zakładkę „Układ strony”, potem ikonkę „Znak wodny” „Niestandardowy znak wodny”
  1. Zapisz pod nazwą Zaproszenie i wyślij:
Przykładowe rozmieszczenie elementów zaproszenia




Data: 01.04.2020 r.


Temat: Graficzny projekt kartki wielkanocnej.
Dowiesz się i utrwalisz:
  • Jak zaprojektować i wykonać kartkę świąteczną
  • Jak zadbać o estetykę, czyli jak odpowiednio  dobrać  kolory 
  • i elementy ozdobne
  • Jak połączyć tekst z grafiką
Wykonanie.
  1. Pracę możesz wykonać w programie Paint lub Word korzystając z gotowych elementów WordAt i clipartów (robiłeś to tydzień temu, więc potrafisz) albo z samodzielnie wykonanych rysunków.
  2. Wstaw życzenia świąteczne, odpowiednio rozmieść obrazki      i dodaj tło.
  3. Nazwij plik „Wesołych Świąt” i wyślij na podany adres:
      Masz czas do świąt wielkanocnych (środa 8 kwietnia), każdy    
z Was powinien mieć 3 oceny, pierwsza za prezentację                    
o Drawskim Parku Krajobrazowym (min. 5 slajdów, animacje         
i przejścia), druga za okładkę i trzecia za kartkę świąteczną.




Data:25.03.2020
Klasa IV INFORMATYKA
Temat: KSIĄŻKA Z OBRAZKAMI
Dowiesz się, jak:
  1. Ustawiać marginesy
  2. Ustawić obrazek w określonym miejscu
  3. Połączyć tekst z grafiką w jednym dokumencie
Naszym zadaniem będzie stworzenie strony tytułowej dowolnej książki, możesz wykorzystać swój podręcznik.
  1. Otwórz edytor tekstu – Word
  2. Ustaw marginesy
Zakładka układ strony (trzecia na górnym pasku), marginesy, marginesy niestandardowe, margines na oprawę – 1 cm.
  1. Wstaw ozdobny tytuł
Zakładka wstawianie, WordArt
  1. Dowolną czcionką dopisz autorów
  2. Wstaw dwa obrazki pasujący do tytułu
  • Zakładka wstawianie, obiekt clipart.
  • Drugi obrazek z internetu
  1. Obrazki nie powinny zasłaniać tekstu, trzeba je zmniejszyć i odpowiednio umieścić na stronie
Kliknij na obiekcie, formatowanie (na pasku), zawijanie tekstu
  1. Dopisz rok wydania i nazwę wydawnictwa
  2. Wstaw tło
Zakładka układ strony, kolor strony


Zapisz pracę i wyślij pocztą na adres czaplinek_bioinf@wp.pl

INFORMATYKA DLA KLASY 4a

Witajcie Uczniowie!
Wiem, że już otrzymaliście zadanie informatyczne do wykonania,ale zachęcam Was również do samodzielnych ćwiczeń w sprawnym pisaniu na klawiaturze oraz do utrwalenia wiadomości o zagrożeniach płynących z Internetu.
Zajrzyjcie do sieci wpisując w pole adresu ten link 
(mogą Wam pomóc rodzice) 

         Na stronie znajdziecie ważne informacje i ciekawe filmiki, które dotyczą bezpieczeństwa w Internecie.

        Podczas lekcji (środa, 1 godz. lekcyjna) jestem do Waszej dyspozycji pod adresem mailowym: nauczyciel.lewandowska@gmail.com lub na Messengerze.


Proszę pisać i mailować. 
Pozdrawiam: p. I. Lewandowska








1 komentarz:

  1. Witam was drodzy uczniowie.Jak było to do tej pory dalej będę was wspomagała w waszej pracy. Dotyczy to głownie moich bliskich podopiecznych, ale chętnie pomogę też pozostałym. Czytajcie dokładnie polecenia pani Ingi, a jeśli coś będzie dla was niezrozumiałe to jestem dostępna przez cały czas trwania lekcji na grupie. Pozdrawiam wszystkich. Zaczynamy!

    OdpowiedzUsuń

4a zdalne nauczanie

Witajcie na blogu naszej klasy, jest to miejsce, w którym będziecie mogli korzystać z materiałów przesyłanych przez nauczycieli d...