24.06.2020
10.06
Bezpieczne
wakacje w sieci
Latem
komputer tradycyjnie idzie w odstawkę - jednak nie do końca. W
okresie wakacyjnym komputery są używane najczęściej w celach
rozrywkowych. Cyberprzestępcy zawsze wykorzystują wakacyjne
rozluźnienie, aby zdobyć kolejne ofiary i uzyskać dodatkowe
profity ze swoich działań. Jak chronić komputer?
- Zwracaj szczególną uwagę na e-maile, które otrzymujesz
- Pobieraj najnowsze aktualizacje
- Nie wszystko podawaj w sieci
- Bądź ostrożny, jeżeli korzystasz z publicznego komputera
- Nie ufaj obcym
Odpocznij
od komputera, ale nie tak…..
10.06
Temat:
Scratch – rysuj z mruczkiem
Cele
lekcji:
-dowiesz
się jak rysować na scenie
-dowiesz
się jak zmieniać kolor pisaka
Zad.
1
Otwórz
dowolną przeglądarkę internetową np. Google i wpisz te dane:
scratch.mit.edu
Wybierz
pierwszy wynik wyszukania oraz kliknij w ten adres:
Otworzy się Scratch w
wersji on-line, następnie kliknij zakładkę STWÓRZ lub Tworzenie
projektu. Pojawi się strona startowa w Scratchu, zamknij samouczek i
jeśli nie masz języka polskiego, to go ustaw.
Każdy duszek w środowisku
Scratch potrafi rysować. Służy do tego pisak, który można
opuścić lub podnieść. Gdy pisak jest opuszczony, rysuje podczas
przemieszczania się duszka po scenie. Istnieją bloki odpowiadające
za rysowanie. Trzeba je odszukać. Patrz wskazówka poniżej.
POJAWI SIĘ PULPIT z
ROZSZERZENIAMI – WYBIERZ PIÓRO
Zad.
2 ZABAWA z TĘCZĄ
Ułóż skrypt, w którym
po naciśnięciu klawisza C duszek rysuje na scenie tęczową kreskę.
Popatrz na wynik tego
programowania, co zrobił Duszek?
Zad.3
Rysowanie figur geometrycznych. Kwadrat i trójkąt.
Obejrzyj filmik (link
podaję poniżej) i spróbuj narysować dowolne figury geometryczne.
Powodzenia!
Zadania,
które wam podałam są ćwiczeniowe, ale chętni mogą się
pochwalić wynikami swojej pracy!
03.06.2020
Temat:
Co to jest Scratch?
Cele lekcji:
-dowiesz się, jak
korzystać z programu Scratch w wersji on-line
-dowiesz się, jak
wygląda przykładowy interfejs nowego projektu w Scratch.
Zadanie1.
Otwórz dowolną przeglądarkę
internetową np. Google i wpisz te dane: scratch.mit.edu
Wybierz pierwszy wynik wyszukania
oraz kliknij w ten adres:
Otworzy się Scratch w wersji
on-line, następnie kliknij zakładkę STWÓRZ lub Tworzenie
projektu:
Pojawi się strona startowa w
Scratchu, zamknij samouczek i jeśli nie masz języka polskiego to go
ustaw.
Zanim zaczniesz zabawę w
programowanie, obejrzyj te filmiki:
https://www.youtube.com/watch?v=T-l4n4p7g6I&t=15s
https://www.youtube.com/watch?v=pRsGUi9KqBg
https://www.youtube.com/watch?v=J2yYu7CEHt0&t=351s
Na podstawie obejrzanych mini kursów
możesz stworzyć prosty program, w którym Twój duszek się porusza
lub zmienia kolor.
Spróbuj się troszkę pobawić.
Dzisiaj nic nie wysyłacie, tylko
zapoznajecie się z nowym programem!
20 maja
Internet
to przestrzeń wielu możliwości, zarówno jeśli chodzi o
zdobywanie informacji, jak i komunikację. Zdarza się jednak, że ta
ostatnia nie przebiega zgodnie z regułami kultury i życzliwej
współpracy. Anonimowość w sieci sprawia, że niektórzy formułują
swoje komunikaty w sposób agresywny. Warto zatem wiedzieć, jak
wyrażać swoje zdanie w Internecie i reagować na ewentualne
przejawy agresji w sieci.
Czym
się różni język szakala od języka żyrafy?
Odtwórz
film
Możesz
zadać sobie takie pytania:
Symbolem
jakiego sposobu komunikowania jest szakal?
Jaki sposób
komunikowania symbolizuje żyrafa?
Co jest najlepszym lekarstwem
na hejt w sieci?
Co to znaczy, że można porozumiewać się bez
przemocy?
Przemyśl
i odpowiedz sobie
Którą
ze znanych osób cenisz?
Czyje
działania w Internecie śledzisz?
Wyszukaj
agresywny komentarz pod nagraniem wybranej przez siebie osoby i
sformułuj odpowiedź do autora.
Pamiętaj
o tym, żeby nie odpowiadać agresją na agresję, ale jasno
zareagować na obraźliwy ton komentarza i wyrazić swoją niezgodę
na ten sposób komunikacji.
06.05. 2020
13.05.2020
(temat na 2 tygodnie)
Dowiesz
się, jak;
- Rozpoznawać różne rodzaje ikon
- Tworzyć własną ikonę.
Na
ekranie monitora widzisz wiele znaczków, które coś przedstawiają.
To są właśnie ikony. Ikony
przydają się do rozróżniania programów i dokumentów. Ich
najważniejsze rodzaje dobrze widać na przykładzie edytora Word:
Ikona
programu zazwyczaj jest tylko jedna, a skrótów do tego programu
może być dużo. Można je utworzyć we wszystkich wygodnych dla
ciebie miejscach – na pulpicie lub we własnych folderach.
Obejrzyj
przedstawione poniżej w tabeli ikony dokumentów – plików
utworzonych w różnych programach . Często mają postać „kartki”
oznaczonej symbolem program:
Rozszerzenie
– co to takiego?
Ikony są wyświetlane przez system na podstawie dodatku do nazwy dokumentu. Ten dodatek to rozszerzenie. W powyższej tabelce rozszerzenia zostały zapisane pomarańczową czcionką nad ikonami. Ikony mogą się nieco różnić w kolejnych wersjach systemu Windows. Podczas zapisywania dokumentu program dodaje do jego nazwy „swoje” rozszerzenie, by rozpoznać ten plik podczas odczytywania.
Ikony są wyświetlane przez system na podstawie dodatku do nazwy dokumentu. Ten dodatek to rozszerzenie. W powyższej tabelce rozszerzenia zostały zapisane pomarańczową czcionką nad ikonami. Ikony mogą się nieco różnić w kolejnych wersjach systemu Windows. Podczas zapisywania dokumentu program dodaje do jego nazwy „swoje” rozszerzenie, by rozpoznać ten plik podczas odczytywania.
Twoja
ikona
Utwórz
swój rysunek – ikonę zawierającą Twoje inicjały (inicjały to
pierwsze litery imienia i nazwiska). Narysuj w edytorze Paint mały
obrazek o wymiarach: 32×32 piksele i zapisz go jako np.:
moja_ikona.jpg
Na
podsumowanie wejdź na podaną niżej stronę i rozwiąż qwiz,
podsumowanie na końcu sfotografuj i wyślij.
INFORMATYKA - na 2 godziny lekcyjne
29.04.2020
22.04. 2020
TEMAT:
Sprawdź słówko.
Celem
jest utrwalenie umiejętności formatowania tabeli i jej zawartości
oraz wyszukiwania słówek obcojęzycznych
Przygotujesz
ilustrowany słownik języka angielskiego według instrukcji.
- Wstaw tabelę - 5 kolumn na około 16 słówek, może być więcej, na każdą literę alfabetu (oczywiście nie na samogłoskę ą lub ę)
- LpLitera alfabetuSłówkopo angielskuSłówko po polskuObrazekAAppleJabłko
Wybieracie 16 rzeczowników, mogą być nazwy zwierząt lub roślin, wpisujecie w czwartą kolumnę po polsku.
- Tłumaczycie każde słowo i wpisujecie w trzecią kolumnę, można w Wordzie otworzyć zakładkę Recenzja i Przetłumacz lub słownik w Internecie
- Aby wstawić obrazek wybierz wstawianie, obiekt clipart lub zdjęcie z Internetu
- Sformatuj tabelkę (nadaj prawidłowy i estetyczny wygląd), słówka w komórkach wyśrodkuj, obrazek nie dotyka krawędzi i jest odpowiedniej wielkości. Rozmiar i rodzaj czcionki dowolny, obramowanie również.
Powodzenia
Prace
proszę wysłać po upływie 2 tygodni
(15 – 21 kwietnia)
Temat:
Goście mile widziani.
Uczeń
potrafi korzystać z programu Microsoft Word przygotowując
zaproszenie na imprezę szkolną.
Dzisiaj
przygotowujemy zaproszenie na imprezę klasową (andrzejki, bal
karnawałowy, walentynki itp.) w odpowiedniej formie.
- Ustawienie strony:
- układ strony (trzecia zakładka na górnym pasku), orientacja pionowa
- Ozdobny napis w edytorze tekstu:
- kliknij na pasku zakładkę: „Wstawianie”, „WordArt”, Wpisz wyraz: „Zaproszenie” i zatwierdź tekst kliknięciem przycisku „OK”
- Wstaw tekst zaproszenia:
- musi zawierać: dane osoby – kogo zapraszamy, na co, kiedy i gdzie
- Wstaw ilustracje:
- mogą być gotowe cliparty, z internetu lub samodzielnie narysowane
- aby swobodnie przesuwać obrazki wybierz układ ramki
- Znak wodny dla chętnych - aby wstawić znak wodny, kliknij zakładkę „Układ strony”, potem ikonkę „Znak wodny” „Niestandardowy znak wodny”
- Zapisz pod nazwą Zaproszenie i wyślij:
Przykładowe
rozmieszczenie elementów zaproszenia
Data: 01.04.2020 r.
Temat: Graficzny projekt kartki wielkanocnej.
Dowiesz się i utrwalisz:
- Jak zaprojektować i wykonać kartkę świąteczną
- Jak zadbać o estetykę, czyli jak odpowiednio dobrać kolory
- i elementy ozdobne
- Jak połączyć tekst z grafiką
Wykonanie.
- Pracę możesz wykonać w programie Paint lub Word korzystając z gotowych elementów WordAt i clipartów (robiłeś to tydzień temu, więc potrafisz) albo z samodzielnie wykonanych rysunków.
- Wstaw życzenia świąteczne, odpowiednio rozmieść obrazki i dodaj tło.
- Nazwij plik „Wesołych Świąt” i wyślij na podany adres:
Masz czas do świąt wielkanocnych (środa 8 kwietnia), każdy
z Was powinien mieć 3 oceny, pierwsza za prezentację
o Drawskim Parku Krajobrazowym (min. 5 slajdów, animacje
i przejścia), druga za okładkę i trzecia za kartkę świąteczną.
Data:25.03.2020
Klasa
IV INFORMATYKA
Temat:
KSIĄŻKA
Z OBRAZKAMI
Dowiesz
się, jak:
- Ustawiać marginesy
- Ustawić obrazek w określonym miejscu
- Połączyć tekst z grafiką w jednym dokumencie
Naszym
zadaniem będzie stworzenie strony tytułowej dowolnej książki,
możesz wykorzystać swój podręcznik.
- Otwórz edytor tekstu – Word
- Ustaw marginesy
Zakładka
układ
strony
(trzecia na górnym pasku), marginesy,
marginesy niestandardowe, margines na oprawę – 1 cm.
- Wstaw ozdobny tytuł
Zakładka
wstawianie,
WordArt
- Dowolną czcionką dopisz autorów
- Wstaw dwa obrazki pasujący do tytułu
- Zakładka wstawianie, obiekt clipart.
- Drugi obrazek z internetu
- Obrazki nie powinny zasłaniać tekstu, trzeba je zmniejszyć i odpowiednio umieścić na stronie
Kliknij
na obiekcie, formatowanie (na pasku), zawijanie
tekstu
- Dopisz rok wydania i nazwę wydawnictwa
- Wstaw tło
Zakładka
układ
strony, kolor strony
Zapisz
pracę i wyślij pocztą na adres czaplinek_bioinf@wp.pl
INFORMATYKA
DLA KLASY 4a
Witajcie Uczniowie!
Wiem,
że już otrzymaliście zadanie informatyczne do wykonania,ale
zachęcam Was również do samodzielnych ćwiczeń w sprawnym
pisaniu na klawiaturze oraz do utrwalenia wiadomości o zagrożeniach
płynących z Internetu.
Zajrzyjcie
do sieci wpisując w pole adresu ten link
(mogą Wam pomóc rodzice)
Na
stronie znajdziecie ważne informacje i ciekawe filmiki, które
dotyczą bezpieczeństwa w Internecie.
Podczas
lekcji (środa, 1 godz. lekcyjna) jestem do Waszej dyspozycji pod
adresem mailowym: nauczyciel.lewandowska@gmail.com
lub na Messengerze.
Proszę
pisać i mailować.
Pozdrawiam: p. I. Lewandowska
Witam was drodzy uczniowie.Jak było to do tej pory dalej będę was wspomagała w waszej pracy. Dotyczy to głownie moich bliskich podopiecznych, ale chętnie pomogę też pozostałym. Czytajcie dokładnie polecenia pani Ingi, a jeśli coś będzie dla was niezrozumiałe to jestem dostępna przez cały czas trwania lekcji na grupie. Pozdrawiam wszystkich. Zaczynamy!
OdpowiedzUsuń